لودر سایت
    • مبانی نظری و پیشینه تحقیق بررسی عوامل موثر بر اجرای برنامه های استراتژیک نسبت به بهبود عملکرد مالی

      مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-بررسی-عوامل-موثر-بر-اجرای-برنامه-های-استراتژیک-نسبت-به-بهبود-عملکرد-مالیمبانی نظری و پیشینه تحقیق بررسی عوامل موثر بر اجرای برنامه های استراتژیک نسبت به بهبود عملکرد مالی
      تصمیم‌گیری مؤثر در مواجهه با تغییرات مداوم دنیای کسب‌وکار، دغدغه‌ی بنگاه‌ها و سازمان‌های بسیاری است. مهم است که از روند تغییرات جا نمانید و همیشه به دنبال علاج واقعه پس از وقوع آن نباشید. خوب است که به جای مدیریت بحران، از اساس، مانع وقوع آن شوید. یکی از ابزارهای مطمئنی که به گرفتن تصمیم‌های کارآمد و به‌هنگام در سازمان‌ها کمک می‌کند، برنامه ریزی استراتژیک یا راهبردی است(کاردان، ۱۳۹۰، ۴۵).
      مفاهیم اساسی برنامه ریزی استراتژیک شامل شناخت مزیت‌ها و خروجی‌های آن و فرا گرفتن اقدامات کلیدی برای یک برنامه ریزی استراتژیک کارآمد و پیاده‌سازی موفق آن است(صدقپور، ۱۳۸۷، ۲).
      بسیاری از سازمان‌ها به جای اینکه زمان ارزشمند‌شان را صرف پیش‌بینی و آماده‌سازی برای مواجهه با تغییراتِ ناخواسته بکنند، زمان قابل توجهی را صرف واکنش به پیامدهای پس از واقعه می‌کنند. سازمان‌هایی که اقدامات محافظتی برای خود در نظر نمی‌گیرند زمان و انرژی زیادی را فقط برای عقب نماندن از دیگران هدر می‌دهند. این سازمان‌ها بیشتر توان خود را برای مقابله با مشکلات ناخواسته‌ی ناگهانی به کار می‌گیرند و در نتیجه نیروی چندانی برای پیش‌بینی و آماده‌سازی برای چالش‌های بعدی نخواهند داشت. این چرخه‌ی معیوب، سازمان‌ها را اسیر نوعی وضعیت انفعالی می‌کند. اما امکان رهایی از این وضیعت وجود دارد؛ با به کار گیریِ فرآیندی آزموده به نام برنامه ریزی استراتژیک که جایگزینی قابل اعتماد برای مدیریت بحران است(یمنی، ۱۳۹۳، ۸۹).
      آمارهای جمعیت‌شناختی، شاخص‌های اقتصادی، سیاست‌های دولت و پیشرفت‌های فن‌آوری برخی از شاخص‌هایی هستند که در برنامه ریزی استراتژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از این شاخص‌ها که تغییرات سبک زندگی، وضعیت اقتصادی و سیاسی را مشخص می‌کنند، روندهای مهم و قابل اعتمادی آشکار می‌شوند که در برنامه‌ریزی و مدیریت تأثیرگذار هستند و کار را ساده‌تر می‌کنند. این روندها ممکن است نشان‌دهنده‌ی فرصت‌ها یا تهدیدهای بالقوه و یا هر دوی آنها باشند. بررسی احتمالات و تعیین استراتژی مناسب برای مواجهه‌ با چالش‌ها، باعث می‌شود سازمان بیشترین بهره‌ را از فرصت‌ها ببرد و زیان احتمالی ناشی از تهدیدها را به کمترین میزان برساند(هانگر ، ۱۳۸۶، ۶۶).

      ۲-۲- مروری بر ادبیات تحقیق
      ۱-۲-۲- تعریف برنامه ریزی استراتژیک
      در تعریف دیگری از مدیریت استراتژیک، پیرز و رابینسون معتقدند مدیریت استراتژیک به عنوان مجموعه ای از تصمیمات و اقدامات تعریف می شود که نتیجه آن تدوین و اجرای طرح هایی است که برای رسیدن به اهداف سازمان طراحی شده اند(لارنچ ، ۱۳۹۰، ۲۳).
      هانگر و ویلن مدیریت استراتژیک را مجموعه تصمیم ها و اقدامات مدیریتی تعریف کرده اند که عملکرد بلند مدت یک سازمان را تعیین می کند. مدیریت استراتژیک عبارت است از تدویناستراتژی، اجرای استراتژی و کنترل استراتژی(پیترسون ، ۱۳۸۶، ۱۰).
      به مرحله تدوین استراتژی در مدیریت استراتژیک، برنامه ریزی و طرح ریزی استراتژیک گفته می شود، که در آن پس از بررسی محیطی که شامل محیط داخلی و خارجی سازمان می شود، به تدوین استراتژی با توجه فرصت ها و تهدیدات محیط خارجی و نقاط قوت و ضعف داخلی سازمان پرداخته می شود. (صدقپور، ۱۳۸۷، ۹)
      استراتژی ابزاری است که شرکت یا سازمان می تواند بدان وسیله به هدف های بلند مدت خود دست یابد. استراتژی ها می توانند به صورت های گوناگونی نظیر گسترش فعالیت در سطح جغرافیایی، تنوع بخشی به فعالیت ها، خرید شرکت های دیگر و … دستیابی به توافق اولیه در خصوص شکل و نحوه اجرای فرایند مدیریت استراتژیک به اندازه خود استراتژی دارای اهمیت است، بدون توالی اقدامات آن که در فرایند مرحله ای مدیریت استراتژیک، به روشنی به چشم می خورد، به راحتی امکان پذیر نیست. (پیترسون ، ۱۳۸۶، ۱۰).

      دانلود فایل

 

FileHub ID : Looks File226456

نویسنده پست:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

موبایلتو شارژ کن