لودر سایت
    • نظریه ها و سابقه تحقیق بررسی رابطه بین مدل شایستگی و ارزیابی عملکرد کارکنان

      نظریه-ها-و-سابقه-تحقیق-بررسی-رابطه-بین-مدل-شایستگی-و-ارزیابی-عملکرد-کارکناننظریه ها و سابقه تحقیق بررسی رابطه بین مدل شایستگی و ارزیابی عملکرد کارکنان

      ۱-۲- مقدمه
      امروزه با ظهور تکنولوژی های جدید کسب و کارها با چالش های گوناگونی مواجه شده اند. همراه با این تحولات رشته مدیریت منابع انسانی نیز تغییر پارادایم را تجربه کرده است. بعلاوه مزایای رقابتی حاصل از تکنولوژی و توسعه محصول جدید کوتاه مدت شده است. اما در کنار این تغییرات تنها مهارت کارکنان و نقش آنها در سازمان است که می تواند حفظ شود. ازآنجایی که رهبران سازمانی مستقیما بر عملکرد و افراد سازمان تاثیرگذارند، لذا نقش مهمی در سازمان دارند. اولین گام به سمت داشتن یک رویکرد نظام‌مند برای ارزیابی عملکرد کارکنان براساس شایستگی داشتن یک چارچوب یکپارچه است(آلپوت ، ۲۰۱۲، ۴۵).
      سازمان همیشه در تمام تراکنش‌ها نیاز به افزایش کارایی و خلق ارزش دارد. یکی از منابع کلیدی خلق ارزش از مهارت و نگرش کارکنان نشات می گیرد. بعلاوه در اجرای موثر یک شغل، مهارت و نگرش کارکنان نقش اساسی دارد. حال می خواهیم بفهمیم کارکنان چگونه بصورت اثربخش کار می کنند، بنابراین بهتر است از یک رویکرد علمی استفاده کنیم. یکی از این رویکردهای علمی، ارزیابی عملکرد کارکنان براساس شایستگی است. به ارزیابی عملکرد کارکنان براساس شایستگی های از پیش تعیین شده و شاخص های رفتاری فرد، ارزیابی مبتنی برشایستگی می گویند(یوکسل ، ۲۰۱۷، ۵۶).
      شرط اساسی ارزیابی عملکرد کارکنان براساس شایستگی، بکارگیری یک رویکرد شایستگی مشخص توسط سازمان است. این چارچوب شایستگی باید با اهداف بلند مدت، چشم انداز و ماموریت سازمان همسو باشد. سپس این شایستگی ها باید براساس وظایفی که کارکنان در سطوح مختلف انجام می دهند، تفسیر شود. بنابراین چارچوب شایستگی که برای مدیران ارشد تعریف می شود با شایستگی مدیران در سطوح پایین تر متفاوت است(شرمن ، ۲۰۱۲، ۶۵).
      شایستگی ها مانند ستاره قطبی برای سازمان ها مخصوصا مدیران ارشد می باشند. ارزیابی مبتنی بر شایستگی یک ابزار موثر برای سازمان در راستای رسیدن به نتایج مورد نظر می باشد. از آنجاییکه شایستگی ها قابل ارزیابی و تحلیل هستند، لذا می توان عملکرد کارکنان را بر این اساس سنجید. برخلاف ویژگی های شخصیتی افراد، شایستگی ها توسعه پذیر و قابل یادگیری می باشند. اگر سازمان ها معیارهای کلیدی موفقیت را به شکل شایستگی های محوری شناسایی و مشخص کنند، می توانند آنها را به کل سازمان توسعه دهند(کلین ، ۲۰۱۴، ۸۸).
      داشتن یک چارچوب ارزیابی عملکرد کارکنان براساس شایستگی، تصویری جامع از نقشه مهارت های سازمان، نیازهای توسعه‌ای و مدیران بالقوه ارائه می دهد. بعلاوه یک رویکرد مناسب برای مدیریت استعداد اثربخش تعریف می کند. بنابراین کارکنان درک بهتری از پیشرفت های بالقوه در مسیر شغل بدست می آورند. در نتیجه مشارکت آنها با سازمان بیشتر خواهد شد(ویلیام ، ۲۰۱۴، ۸).

      دانلود فایل

 

FileHub ID : Looks File226384

لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/uViBY
<<ادامه  مبانی نظری و پیشینه تحقیق تحلیل پوششی داده‌ها (فصل دوم تحقیق)

نویسنده پست:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن