لودر سایت
    • مبانی نظری نارسایی شناختی،هوش وحافظه
    • مبانی نظری نارسایی شناختی،هوش وحافظه

      توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

      همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

      توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

      رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

      منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

      نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

      قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

      خلاصه ای از کار:

      تعریف و ویژگی ها

      نارسایی شناختی[۱] به شکست فرد در انجام کارهایی گفته می­شود که در حالت عادی قادر به انجام آنها است. به عبارت دیگر نارسایی شناختی مجموعه اشتباهات شناختی هستند که هنگاه انجام تکالیفی رخ می­دهد که فرد معمولاً آنها را به شکل موفقیت­آمیزی انجام می­دهد. برادنت اولین کسی است که این اصطلاح را مطرح کرد (وایت، ناگین، رپلوگل و استوتامر- بور، ۲۰۰۴).

      مارتین، نارسایی­های شناختی را اشتباهات شناختی یا خطاهایی می­داند که فرد باید به صورت هنجاری ظرفیت انجام آن را داشته باشد (والاس[۲]، وودانوویچ[۳] و رستینو[۴]، ۲۰۰۳).

      نارسایی شناختی شامل اختلال در توجه (برای مثال شکست در ادراک) و حافظه (شکست در یادآوری نارسایی) و عملکرد حرکتی (نارسایی حرکتی) می­باشد. همچنین نارسایی­های شناختی شامل حواس­پرتی، مشکلات مربوط به حافظه، اشتباهات سهوی و عدم یادآوری اسامی می­باشد (ولز[۵]، ۱۹۹۶). نارسایی شناختی با چگونگی یادگیری رویدادی گران­بار، ظرفیت حافظه­ی کوتاه مدت، کاهش سطح هوشیاری و توجه منحره شده ارتباط دارد (مورتن[۶]، هوستراپ[۷]، هرتز[۸] و بونده[۹]، ۲۰۱۰).

      ………………

      ابعاد نارسایی های شناختی

      والاس، پاپ[۱۰] و موندوره[۱۱] (۲۰۰۶) در مطالعه­ی خود مطرح کرده­اند که ساخت نارسایی­های شناختی چند بعدی است. برای مثال نورمن بیان کرد که سه دسته بندی اصلی از نارسایی­های شناختی وجود دارد که شامل خطا در شکل دادن به اهداف، فعال­سازی طرحواره­ها و راه­اندازی کنش­ها است (اسلامی و عریضی، ۱۳۸۶). آن­ها خاطرنشان کردند که نارسایی­های شناختی

      …………………..

      هوش

      یکی از بحث برانگیزترین پدیده­های روانی است که هنوز ماهیت آن تا حدود زیادی ناشناخته است. با وجود کوشش­های گسترده­ی روان­شناسان، هنوز هیچ تعریف دقیق و روشنی که همگان بر آن توافق داشته باشد، ارائه نشده است. آلفرد بینه که نخستین آزمون هوشی را پدید

      ……………

      حافظه

      حافظه دانشی است که در مغز ذخیره می­شود، فرایند کسب، تحکیم و بازیابی این دانش، اساسی­ترین و مهم­ترین عملیات مغز است. تعداد کمی از فرایندهای شناختی شامل بازشناسی، زبان، برنامه­ریزی، حل مسأله، تصمیم­گیری و خلاقیت می­توانند به طور مؤثر و بدون مشارکت حافظه کار کنند (بدلی[۱۲]، ۲۰۰۲). حافظه دارای سه مرحله است: رمزگردانی، اندوزش و بازیابی. رمزگردانی به تبدیل اطلاعات به نوعی رمز یا بازنمایی قابل قبول برای حافظه اطلاق می­شود؛ اندوزش عبارت است از نگهداری اطلاعات رمزگردانی شده؛ و بازیابی فرایندی است که از طریق آن اطلاعات از حافظه فراخوانده می­شود. عملکرد سه مرحله­ای حافظه در همه­ی موقعیت­ها یکسان نیست. به نظر می­رسد در موقعیت­هایی که اندوزش مطالب باید مدتی طولانی­تر (از چند دقیقه تا چند سال) ذخیره شود. نوع حافظه فرق می­کند. موقعیت­های نخست با حافظه­ی کوتاه مدت (فعال) و موقعیت دوم با حافظه­ی درازمدت سر و کار دارند (اتکینسون و همکاران، ۱۹۸۳، ­ی براهنی و همکاران، ۱۳۸۵).

      …………

      حافظه­ی کوتاه مدت یا حافظه­ی فعال[۱۳]

      در حافظه­ی کوتاه مدت اطلاعات عمدتاً به صورت صوتی یا شنیداری رمزگردانی می­شوند، اما این حافظه از رمزهای دیگری چون رمزهای دیداری و معنایی نیز استفاده می­کند. رمز شنیداری وابسته به صدا یا تلفظ محرک است؛ رمز دیداری مبتنی بر نوعی تصویر ذهنی از محرک، و رمز معنایی بر معنای محرک (مثلاً نوعی تداعی میان آن محرک با محرک دیگر) است.

      ……………….

      حافظه­ی درازمدت

      حافظه­ی تمام عمر، حافظه­ی درازمدت نام دارد. این حافظه هر آن چه را که در طول زندگی فرا می­گیریم در خود جای می­دهد. چنان که بیشتر گفته شد، اطلاعات رسیده به مخزن حسی اگر مورد توجه قرار گیرند به حافظه­ی کوتاه مدت انتقال می­یابند، و اطلاعات رسیده به حافظه­ی کوتاه مدت نیز اگر تکرار و مرور شوند و با اطلاعات قبلاً آموخته شده­ی ما مرتبط گردند، به حافظه­ی درازمدت انتقال می­یابند. به سخن دیگر برای اینکه اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت یک مرحله فراتر رفته و به حافظه­ی درازمدت انتقال یابند، باید رمزگردانی شوند. منظور از رمزگردانی تغییر شکل دادن یا به حالت انتزاعی در آوردن اطلاعات یعنی بازنمایی آن­ها به صورتی به غیر از صورت اولیه است (کامیا[۱۴]، ماگیاری-کوپه[۱۵] و شیرائیشی[۱۶]، ۲۰۱۴).

      ………………

      علت فراموشی اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت

      از آنجا که گنجایش حافظه­ی کوتاه مدت محدود است، به سرعت از اطلاعات پر می­شود. وقتی که حافظه­ی کوتاه مدت پر شد، برای اینکه اطلاعات تازه­ای وارد آن شوند، اطلاعات قبلی باید از آن خارج شوند. به این پدیده جانشینی[۱۷] می­گویند. بنابراین یک عامل مهم فراموشی یا حذف اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت، جانشینی مطالب جدید با مطالب قدیمی است. علت دیگر فراموشی اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت حذف خود به خودی آن­ها بر اثر گذشت زمان یا محو اثر است. این نظریه به نظریه­ی رد یا رد حافظه[۱۸] شهرت دارد. طبق این نظریه، اطلاعات ذخیره شده در حافظه­ی بلندمدت را می­توان ردها یا آثاری دانست که در طول زمان محو می­شوند (السون و هرگنهان، ۱۹۹۷، ­ی سیف، ۱۳۸۹).

      …………

      علت فراموشی اطلاعات از حافظه­ی درازمدت

      روان­شناسان عموماً بر این عقیده­اند که اطلاعات وارد شده به حافظه­ی درازمدت به عکس حافظه­ی کوتاه مدت هرگز از بین نمی­روند، و با بودن شرایط مناسب همیشه قابل بازیابی هستند. با وجود این صاحب نظران چندین علت برای به یاد نیامدن اطلاعات اطلاعات از حافظه­ی درازمدت ذکر کرده­اند.

      …………

      نوروآناتومی حافظه

      تحقیقات عصب شناختی و نوروآناتومی از بیماران آسیب مغزی و اخیراً مطالعات تصویربرداری کارکردی نشان داده­اند که دسته­ای از ساختارهای قشری و زیرقشری برای یادگیری و حافظه حیاتی هستند. نواحی مرتبط در قشر مغز شامل اولین قسمت از قشر مغز، کورتکس و در سطح بالاتر قسمت گیجگاهی، آهیانه و پس سری است و قشر لیمبیک مرتبط با لوب گیجگاهی شامل (انتورینال، کورتکس، ناحیه ۳۸ برودمن و شکنج پاراهیپوکامپی پشتی) و در سطح زیرقشری…………

      ………………….

      توجه

      یکی از سوالات اساسی نوروسایکولوژی این است که چه ارتباطی بین مغز و روان برقرار است. برای پاسخ به این سوال لازم است نخست به سوال­های دیگر از قبیل چگونگی دریافت پیام و واکنش نسبت به آن و انتخاب الگوی رفتار یا پاسخ مناسب است بپردازیم. رفتارهای جانوران نخستین به علت محدودیت ظرفیت دریافت­های حسی محدود است. در انواع دیگر جانداران تکامل یافته، مانند سگ به لحاظ توانایی حسی بهتر، رفتارها تنوع بیشتری دارند. بنابراین با افزایش گستره­ی توانایی­های حسی و حرکتی، مشکل انتخاب اینکه کدام پیام مهم است و چگونه باید نسبت به آن واکنش نشان داد بیشتر آشکار می­شود. افزون بر این با توسعه­ی تحول مغز، حافظه نیز افزایش پیدا می­کند، متغیری که نقش مهمی در انتخاب محرک­ها و رفتار دارد. سرانجام لازم است بین محرک­های درونشد مجاری حسی مقایسه و پیوستگی صورت گیرد تا واقعیتی پدید آید (خداپناهی، ۱۳۸۲).

      …………..

      منابع فارسی

      ابراهیمی سرین دیزج، زهره، اسماعیل پور، خلیل و باباپورخیرالدین، جلیل (۱۳۸۹). رابطه ابعاد شخصیت هگزاکو با تیپ شخصیتی C در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. فصلنامه زن و مطالعات خانواده، سال سوم، شماره ۹، صفحات ۲۶-۱۳.

      ابوالقاسمی، عباس و کیامرثی، آذر (۱۳۸۸). برسی رابطه نارسایی­های شناختی و فراشناخت. فصلنامه تازه های علوم شناختی، ۱۱(۱): ۱۵-۸.

      ………….

      …………….

      قیمت ۱۶۰۰۰ تومان


      [۱] – cognitive impairment

      [2]- Wallace

      [3]- Vodanovich

      [4]- Restino

      [5]- Wells

      [6]- Morten

      [7]- Hulstrup

      [8]- Hertz

      [9]- bonde

      [10]- Popp

      [11]- Mondore

      [12] – Baddely

      [13] – working memory

      [14] – Kamiya

      [15] – Magyari-Köpe

      [16] – Shiraishi

      [17] – displacement

      [18] – memory trace

    • سایز : ۸۵ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۳۲
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID20920

لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/jTLbu
<<ادامه  پاورپوینت تعهد سازمانی - 32 اسلاید

نویسنده پست:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن