لودر سایت
    • مبانی نظری مهارت های زندگی
    • مبانی نظری مهارت های زندگی،آموزش مهارتهای زندگی

      توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

      همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

      توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

      پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

      رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

      منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

      نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

      قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

      مقدمه:

      آموزش مهارت­های زندگی اولین بار در سال ۱۹۷۸ تحت عنوان آموزش­های فشرده مطرح گردیدو برای اولین بار در مشاوره گروهی ارئه شد. و سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و همچنین افزایش سطح بهداشت روانی افراد برنامه­ای با عنوان آموزش مهارت­های زندگی تدوین کرد. هدف از این برنامه افزایش توانایی­های روانی-اجتماعی کودکان و نوجوانان بود، برای اینکه بتوانند با مقتضیات مسائل و دشواری­های زندگی، سازگارانه برخورد کنند(کورسینی و گازدا[۱]، ۲۰۰۷).

      …………….

      تعریف مهارت­های زندگی

      برای مهارت­های زندگی تعاریف مختلفی ارائه شده است.مهارت­های زندگی به گروه بزرگی از مهارت های روانی- اجتماعی و میان­فردی گفته می­شود که می­تواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، به طور مؤثر ارتباط برقرار کنند، مهارت­های مقابله­ای[۲] و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بارور داشته باشند. مهارت­های زندگی می‌تواند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کند که به سلامت بیشتر منجر شود(یونیسف، ۲۰۰۳).

      ……………

      ویژگی های آموزش مهارت­های زندگی

      – اول اینکه آموزش مهارت­های زندگی یک شکل قدرتمند از آموزش و درمان است. زیرا مراجع به طور همزمان مهارت­های جدید را در چندین حوزه فرا می­گیرد.

      ………..

      اهداف آموزش مهارت های زندگی چیست؟

      آموزش مهارت­های زندگی اهداف عمده­ای را دنبال می­کند، اما هدف اصلی از این برنامه ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از آسیب­های اجتماعی مانند اعتیاد، خودکشی، بزهکاری و انواع مختلف بی­بند و باری است. آموزش مهارت­های زندگی بر عوامل زیربنایی مشترک در بسیاری از زمینه­های ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری اولیه تأثیر گذاشته و همین توان و ویژگی آنهاست که فضای آموزشی آن را وسیع ساخته و زیربنای هر رویکرد آموزش به زندگی شده است (ارکارت[۳] و همکاران، ۱۹۹۱، به نقل از عسگری، ۱۳۸۴).

      ………

      ضرورت آموزش مهارت­های زندگی

      دانش­آموزان، افرادی هستند که آینده جامعه هر کشور را تشکیل می­دهند. در صورتی که مهارت­های زندگی را آموزش ببینند، با داشتن این مهارت ها قادر خواهند بود از فرصت­های زندگی با بهره­وری بیشتری استفاده کرده و به عنوان افراد موفق­تری در جامعه ظاهر شوند. اهمیت مهارت­های زندگی در حدی است.

      ……….

      اجزا و عناصر مهارت­های زندگی

      برنامه آموزش مهارت­های زندگی بیشتر بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی[۴] بنا شده است. بر اساس این نظریه، یادگیری فرآیند فعال و مبتنی بر فعالیت یادگیرنده است که از طریق مشاهده رفتار دیگران و پیامدهای آن حاصل می­شود.

      ………

      تقسیم بندی مهارت های زندگی

      سازمان­ها و نظریه­پردازان، دیدگاه­های متفاوت درباره تقسیم­بندی مهارت-های زندگی دارند و بخش­های گوناگون را برای این مهارت­ها در نظر گرفته­اند. یونیسف (۲۰۰۳)، در آخرین تقسیم­بندی خود از مهارت-های زندگی سه طبقه کلی را با زیرگروه­های آن ارائه کرده است.

      ۱- مهارت ارتباط در روابط میان فردی

      الف) مهارت روابط میان فردی که شامل مهارت­های ارتباط کلامی و غیرکلامی، گوش­دادن فعال، بیان احساسات، بازخورد دادن(بدون سرزنش کردن) و بازخورد گرفتن است.

      …………

      شیوه­های آموزش مهارت­های زندگی

      آموزش مهارت­های زندگی، به شیوه فعال و مبتنی بر تجربه است. که فعالیت­های تجربی این طرح شامل اجرای فنونی مانند: نمایش ویدیویی، ایفای نقش، مشکل­گشایی گروهی، کار در گروه­های کوچک، برنامه‌های هنری، سخنرانی میهمان، سناریوهای حل مشکل، پرسش و آزمون، تکلیف خانه و غیره است (صندوق بین المللی کودکان و نوجوانان، ۱۹۹۳)،

      ……….

      منابع:

      – آقاجانی، مریم (۱۳۸۱). بررسی تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر سلامت روان و منبع کنترل نوجوانان. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا تهران.

      – آیزنک، مایکل(۱۹۹۴). فرهنگ توصیفی روان­شناختی، علینقی خرازی، رمضان دولتی، محسن رئیسی قاسم و حسین کمالی(۱۳۷۹). تهران: انتشارات نشر نی.

      ………………

      ……….


      [۱]-Corsini& Gazda

      [2]-Coping skills

      [3]-Errocurt

      [4]- Social Learning Theory

    • سایز : ۴۵ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۲۷
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID20917

لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/agxbO
<<ادامه  پاورپوینت بازارهای پولی و مالی - 60 اسلاید

نویسنده پست:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن