لودر سایت
    • مبانی نظری درمان شناختی رفتاری
    • مبانی نظری درمان شناختی رفتاری

      توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

      همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

      توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

      پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

      رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

      منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

      نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

      قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

      خلاصه ای از کار:

      مقدمه

      مبانی نظری درمان شناختی رفتاری[۱] بواسطه نتایج تعدادی از تحقیقات مهم تکامل یافته است.یکی از اولین عوامل موثر ،کارهای پاولف و شرطی سازی کلاسیک بود.پاولف با همراه کردن های مکرر نشان داد که چگونه پاسخ های طبیعی (مانندترشح بزاق)می تواند با محرک های خاصی (مثل صدای زنگ )رابطه پیدا کنند.(شرطی شدن).این تحقیق نشان داد که پاسخ های هیجانی (مانند ترس)می توانند توسط اتفاقات و موقعیت های خاص شرطی شوند.(پل استالارد[۲]، علیزاده،روحی،گودرزی،۱۳۸۹).

      ………….

      اهمیت درمان شناختی رفتاری

      درمان شناختی رفتاری (CBT)، نوعی روان‌درمانی است که به بیماران کمک می‌کند تا به درک افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تأثیر می‌گذارد، نایل گردند. درمان شناختی رفتاری در حال حاضر برای درمان تعداد زیادی از اختلالات، از جمله هراس‌ها (فوبیا)، اعتیاد، افسردگی و اضطراب به کار گرفته می‌شود.

      …………….

      هدف درمان شناختی- رفتاری

      هدف کلی درمان شناختی -رفتاری افزایش خودآگاهی ،تسهیل خودادراکی بهتر ،و بهبود خود کنترلی به وسیله ی رشد مناسب مهارت های شناختی و رفتاری است .درمان شناختی –رفتاری کمک می کند تا افکار و باورهای مخرب که به طور بارزی

      …………….

      ویژگی های اصلی درمان شناختی-رفتاری

      واژه های درمان شناختی –رفتاری برای توصیف دامنه ای از مداخله های درمانی به کار می رود،هر چند این مداخله ها اغلب در بعضی از جنبه ها نقاط اشتراک هم دارند.که به شرح زیر می باشد:

      ۱-درمان شناختی –رفتاری از جنبه ی نظری

      درمان شناختی –رفتاری براساس الگوهای قابل آزمایش تجربی است که هم بر مداخله و هم تمرکز ماهیت مداخله بر منطبق تاکید می کند. درمان شناختی –رفتاری مداخل

      …………..

      اصول درمان شناختی رفتاری

      فلسفه‌ای که در پشت درمان شناختی رفتاری قرار دارد این است که افکار و احساسات ما نقش کلیدی و بنیادی در رفتار ما دارند. برای مثال، فردی که زمان زیادی را صرف فکر کردن به سوانح هوایی می‌کند ممکن است رفته رفته از مسافرت‌های هوایی اجتناب کند. هدف درمان شناختی رفتاری آموزش این نکته به بیماران است که با وجودی که آن‌ها نمی‌توانند بر تمام جنبه‌های دنیای پیرامونشان کنترل داشته باشند امّا می‌توانند چگونگی تعبیر و تفسیر و پرداختن به چیزهایی که در محیط‌شان وجود دارد را کنترل کنند.

      ……….

      انواع درمان شناختی رفتاری

      طبق تعریف انجمن درمان شناختی رفتاری انگلستان، «روان‌درمانی شناختی رفتاری، محدوده‌ای از روش‌های درمانی را در بر می‌گیرد که بر پایه مفاهیم و اصول برآمده از مدل‌های روان‌شناختی هیجانات و رفتارهای انسان قرار دارند. این روش‌ها شامل رویکردهای درمانی متنوعی برای اختلالات هیجانی می‌باشند.

      …………..

      مولفه‌های درمان شناختی رفتاری

      مردم غالباً افکار و احساساتی را تجربه می‌کنند که باعث تشدید یا تقویت باورهای معیوب و نادرست در آنان می‌گردد. چنین باورهایی می‌تواند به رفتارهای مشکل‌زا منجر گردد و جنبه‌های مختلف زندگی فرد شامل خانواده، روابط عاطفی

      ………….

      کاربردهای درمان شناختی رفتاری

      درمان شناختی رفتاری برای درمان طیف وسیعی از اختلالات، از جمله اضطراب، هراس‌ها، افسردگی، اعتیاد و انواع رفتارهای ناسازگارانه مورد استفاده قرار گرفته است. درمان شناختی رفتاری یکی از روش‌های درمانی است که بیشترین پژوهش‌ها را به خود اختصاص داده زیرا این روش درمانی بر هدف مشخصی تمرکز دارد و نتایج آن نسبتاً به سادگی قابل ارزیابی است.

      ……………

      مفاهیم اصلی رویکرد شناختی رفتاری

      افکار اتوماتیک:

      بیشتر مردم از افکار اتوماتیک که احساسات ناخوشایند یا ممنوعیت­های اتوماتیک ایجاد می­کنند، خبر ندارند. این افکار ماهیت کلامی یا تصویری نیز دارند. افراد با آموزش کافی، قادر به شناسایی آنها می­شوند و مثل هر احساسی دیگر به سهولت قابل درک هستند( بک،۱۹۷۹). افکار اتوماتیک خصوصیات مشترک

      ………….

      طرحواره­های شناختی:

      به نظر بک(۲۰۰۴)، طرحواره به شیوه­ای که مردم احساس و رفتار می­کنند، تأثیر می­گذارد. طرحواره­های شناختی ادراک شخص از خود، دیگران، جهان و آینده، هدفها، سرگذشتها، اعتقادات و غیره هستند، اینکه

      ………………

      قانون بندی­ها:

      توجه به افکار اتوماتیک این پرسش را در ذهن ایجاد می­کند که اصول تشکیل دهنده مضامین این افکار چه چیزی هستند؟ همگونی

      ………………

      رابطه شناخت با هیجانات:

      هیجانات آدمی از نحوه نگرش و شناخت آدمی به وجود می­آید و از نظر عصب شناسی این حقیقت روشن است که قبل از تجربه هر اتفاقی، باید آن را با ذهن خود دقیقاً مرور کرده، به آن معنی داد. اگر درک آدمی از آنچه که رخ می­دهد درست باشد، هیجانات نیز طبیعی

      ……………

      نظریه ساختار شخصیتی

      براساس نظریه روان شناسی شناختی کلی[۳] بشر جهان را از دریچه ساختتارهای ذهنی خود می­بیند. ساختار عبارت است از مجموعه تفکراتی

      ………..

      آسیب شناسی روانی

      گرچه نظریه های آسیب شناسی روانی بک و الیس از نظر واژگان تفاوت دارند ولی از جنبه های بسیار مهمی همگرا هستند. بک به جای عقاید نامعقول الیس ترجیح میدهد از شناختهای ناسازگارانه، نگرشهای کژکار، یا در مورد افسردگی از فرضهای دپرسوژنیک صحبت کند. خطاهای شناختی ویژگی افکار اتوماتیک را دارند و بدون هرگونه دلیل منطقی در ذهن جاری می­گردند و به نظر بیمار منطقی بوده، در معرض عقل و منطق قرار نمی گیرند.

      …………..

      اجزاء مداخله شناختی رفتاری

      بطور کلی برای مداخله شناختی رفتاری می­توان سه جزء در نظر گرفت: جنبه­های آموزشی، فنون شناختی و فنون رفتاری.

      ۱- جنبه­های آموزشی[۴] :

      این جنبه­ها شامل توضیح دادن مثلث شناختی[۵] طرحواره­ها و اشتباه در منطق به مراجع است. در طول درمان

      …………

      تکنیکهای درمان در نظریه شناختی :

      ۱-همسان سازی، بازشناسی اساس افکار خودآیند است.مراجع ممکن است هیچوقت از این افکار خودآیند اگاه نباشد و ممکن است نقش خاص

      ………….

      ۴-درمان گروهی: گروه درمانی یک عمل برای مراجع در تئوری شناختی بک است که در تعامل با دیگر افراد و افراد نزدیک می تواند مفید باشد. مراجع احساس تنهایی و طرد شدن و متفاوت بودن نمی کند و اینها اموری هستند برای مواجهه مثبت که در میان آنها اتفاق می افتد و به عنوان ماهیت مساله شناخته شده اند، مفید است(بک ،ویشار، ۲۰۰۸).

      …………………

      سنجش در مداخله شناختی رفتاری

      در شناخت درمانی از همان آغاز و در طول درمان توجه خاصی به سنجش مشکلات و شناختهای مراجعان میشود تا درمانگر بتواند مشکلات مراجعان را دقیقاً مفهوم بندی کند و تشخیص دهد. سنجش نه تنها روی افکار و احساسات و رفتارهای مراجع بلکه روی کارایی فنون درمانی تمرکز

      ……………

      درمانگر پس از جمع­آوری داده­ها خصوصاً داده­های خام شامل افکار خودکار غالباً مضامین یا طرحواره­های شناختی را از این داده­ها بیرون می­کشد. گزارش داده­ها در هر جلسه به مراجع امکان میدهد که طرحواره­های شناختی دیگری را تدوین و نسبت به طرحواره­های قبلی بینش پیدا کند. در واقع، طرحواره­ها فرضیه­هایی هستند که مراجع و مشاور پیوسته آنها را می­آزمایند. پیشرفت را نیز در حین انجام تکالیف منزل، پرکردن پرسشنامه­ها و گزارش افکار خودکار می­توانیم بسنجیم. نشانه پیشرفت نیز کاهش تحریفهای شناختی، مبارزه با افکار و کاهش احساسات و رفتارهای منفی است(شارف، فیروزبخت، ۱۳۸۷).

      ………………

      منابع

      منابع فارسی :

      ابراهیمی ، سهیلا.(۱۳۷۹).بررسی رابطه گریز دختران ۱۲ تا ۱۸ سال شهر تهران با میزان اعتماد بنفس آنها با مشکلات اجتماعی. رساله دکتری واحد علوم و تحقیقات تهران.

      ابوالقاسمی، شهنام .(۱۳۸۲). اثر بخشی رفتار درمانی شناختی ، دارویی و پلاسیبو در درمان اضطراب تعمیم یافته. رساله دکتری واحد علوم و تحقیقات تهران.

      ……………

      ……………..


      Cognitive Behaviour Therapy1

      Stallard Paul2

      1 Kelly

      Didactic aspccts1

      Cognitive Triad 2

    • سایز : ۶۲ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۴۶
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID20897

لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/a2Le4
<<ادامه  پاورپوینت نظام مشاركت و حلقه هاي كنترل كيفيت QCC

نویسنده پست:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن