لودر سایت
    • مبانی نظری خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای
    • مبانی نظری خودکارآمدی، خودکارآمدی حرفه ای

      توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

      همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

      توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

      رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

      منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

      نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

      قسمتی از متن مبانی نظری

      خلاصه ای از کار:

      – مفهوم خودکارآمدی

      مفهوم «خود-کارآیی» در مرکز نظریه شناخت اجتماعی بَندورا،روان‌شناس معروف، قرار دارد. نظریه بندورا بر نقش یادگیری مشاهده‌ای، تجربیاتاجتماعی و جبرگرایی تقابلی در رشد شخصیت تأکید دارد (رجبی، ۱۳۸۵).

      براساس نظر بندورا، نگرش‌ها، توانائی‌ها و مهارت‌های شناختی هر فرد، تشکیل دهندهچیزی است که سیستمِ خود[۱] نامیده می‌شود. این سیستم در چگونگی درکما از شرایط مختلف و چگونگی رفتار ما در واکنش به آن‌ها، نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. خود-کارآیی، بخش مهمی از این «سیستمِ خود» است (رادمان، ۱۳۸۹).

      ……………….

      – عوامل موثر بر خودکارآمدی حرفه ای

      خود-کارآیی چگونه به وجود می‌آید؟ شکل‌گیری ایناعتقاد از اوایل دوران کودکی و زمانی که کودک با تجربیات، وظایف و شرایط مختلفبرخورد می‌کند، شروع می‌شود. امّا رشد خود-کارآیی در دوران جوانی خاتمه نمی‌یابد وتکامل آن در تمام طول زندگی، همچنان که افراد مهارت‌ها، تجربیات و درک جدیدی به دستمی‌آورند ادامه می‌یابد.

      به گفته بندورا چهار منبع عمده برای خود-کارآیی وجود دارد (پاجارس و میلر[۲]، ۲۰۰۶).

      الف- تجربیات موفق
      موثرترین راه برای رشد یک حس قوی کارآیی، از طریق تجربیاتموفق است.» (بندورا، ۱۹۹۴)
      انجام موفقیت‌آمیز یک کار، حس خود-کارآیی ما راتقویت می‌کند. از سوی دیگر، ناکامی در مواجهه با یک وظیفه یا چالش می‌تواند بهتضعیف حس خود-کارآیی منجر گردد.
      …………..

      – عوامل اصلی ایجاد خودکارآمدی

      به نظر بندورا (۱۹۸۹) چهار عامل اصلی در شخص ایجاد خودکارآمدی می کنند عملکردهای موفقیت آمیز ، تجارب نیابتی ، اقناع کلامی و کاهش برانگیختگی هیجانی (پاجارس و میلر[۳]، ۲۰۰۶).

      عملکرد های موفقیت آمیز : منظور بندورا از موفقیت های عملکردی این است که موفقیت های قبلی انتظارات فرد را بالا می برند و خود بسندگی وی را بیشتر می کنند. تجربه های موفق قبلی نشانه های مستقیمی را برای سطح تسلط و شایستگی ما فراهم می آورد. موفقیت های قبلی، قابلیت های ما را نشان می دهند و احساس کارایی شخصی ما را تقویت می کنند. شکست های قبلی، مخصوصاٌ شکست های مکرر در کودکی، احساس کارایی ما را کم می کنند.

      …………………

      – نظریه های مرتبط با خودکارآمدی و خودکارآمدی حرفه ای

      بندورا (۱۹۹۷) مطرح می کند که خود کارآمدی، توان سازنده ای است که بدان وسیله، مهارتهای شناختی، اجتماعی، عاطفی و رفتاری انسان برای تحقق اهداف مختلف، به گونه ای اثربخش ساماندهی می شود. به نظر وی داشتن دانش، مهارتها و دستاوردهای قبلی افراد پیش بینی کننده های مناسبی برای

      …………………………

      – راهبردهای ایجاد و تغییر نظام باور خودکارآمدی حرفه ای کارکنان
      بندورا (۱۹۹۷) مطرح می کند که باور افراد به خودکارآمدی خویش، بخش عمده‌ای از خودآگاهی آنان را تشکیل می دهد. برای ایجاد و تغییر نظام باورهای خود کارآمدی چهار منبع مهم تشخیص داده است. این منابع عبارتند از: تجربه های موفق، تجربه های جانشینی، ترغیبهای کلامی یا اجتماعی و حالات عاطفی و فیــــزیولوژیک (رجبی، ۱۳۸۵).
      منابع خودکارآمدی ذاتاً آگاهی دهنده نیستند. آنها داده های خام هستند که از طریق پردازش شناختی کارآمدی و تفکر انعکاسی آموزنده می شوند. بنابراین، باید بین اطلاعات و دانشهایی که از وقایع و رویدادها کسب می شود و اطلاعات و معرفتهایی که روی خودکارآمدی اثر می گذارند تفاوت قائل شد (بختیاری و همکاران، ۱۳۸۹).

      ……………….

      – خودکارآمدی و عملکرد شغلی

      انتخاب حرفه ای تحت تاثیر کارآمدی است. در یک تحقیق درباره دانش آموزان دبیرستانی با دو گروه همگن، آنهایی که از خود کارآمدی گسترده تری برخوردار بودند ، دامنه شغلی وسیع تری را در نظر می گرفتند، آنها همچنین از علایق و رغبت های بیشتری برخوردار بودند. گزارش شده است کارمندان دارای کارایی شخصی زیاد در مقایسه با آنهایی که کارایی شخصی کمی دارند ، هدفهای شخصی عالی تری را تعیین می کنند و تعهد بیشتری به این هدفها دارند (لاک ولاتمن[۴] ، ۱۹۹۰).

      منابع

      ابراهیمی مقدم، ح و پوراحمد، ف. ۱۳۹۱. رابطه خودکارآمدی و ابرازگری هیجانی را با فرسودگی شغلی در کارمندان شهرداری. فصلنامه علمی تخصصی طب کار، دوره چهارم، شماره سوم، صص ۶۲-۷۲.

      اقدمی، ع.، نجارپور، س و لیوارجانی، ش. ۱۳۸۸. رابطه احساس خودکارآمدی و هوش هیجانی با فرسودگی شغلی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز. ماهنامه علوم تربیتی، سال دوم، شماره ۷، صص ۹۹-۱۱۹.

      آذر، ع، مؤمنی، م.۱۳۸۱. آمار و کاربرد آن در مدیریت. جلد اول، چاپ هشتم، تهران: انتشارات پیوند نو.

      ………………..

      …………………….


      [۱] – Self-system

      [2]- Pajares and Miller

      [3]- Pajares and Miller

      [4]- Lock and Lotman

    • سایز : ۱۰۷ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۲۷
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID20929

لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/LIzxT
<<ادامه  پاورپوینت مدیریت تعارض و بحران - 14 اسلاید

نویسنده پست:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن