لودر سایت
    • مبانی نظری تعریف و اهمیت سازگاری
    • مبانی نظری تعریف و اهمیت سازگاری

      توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

      همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

      توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

      پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

      رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

      منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

      نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

      قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

      خلاصه ای از کار:

      مقدمه:

      امروزه در دنیایی زندگی می­کنیم که بیش از هر زمان دیگری نیازمند انعطاف­پذیری و سازگاری فردی و اجتماعی هستیم. این امر به علت تغییرات بسیار زیاد و چالش­هایی است که در اثر پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی مدرن ایجاد شده است. در چنین شرایطی بدون شک داشتن سازگاری و انعطاف­پذیری می­تواند نقش به­سزایی در بهبود و سلامت زندگی افراد داشته باشد. سازگاری کمک زیادی به برآورده شدن نیازهای محیطی می­کند. این امر با افزایش توانایی در کنترل تکانه­ها، هیجان­ها یا نگرش­ها انجام می­شود. حال اگر به هر علتی فرد از برقراری ارتباط با دیگران و محیط اجتماعی خود ناتوان باشد. یا به­ عبارتی، جریان سازگاری مختل شود، رفتارهای ناسازگارانه یا اختلالات رفتاری به­وجود می­آید (ثابتی و شهنی­ییلاق، ۱۳۷۷). از طرف دیگر، با توجه به نظریه­ی تکامل، آن دسته از افرادی که توانایی سازگاری بالاتری دارند می­توانند با محیط اطراف خود ارتباط بهتری برقرار کنند و بر تغییرات محیط غالب شوند. افراد سازگار، علاوه بر کنار آمدن با شرایط محیطی و تغییرات، به نفع خود بهره­برداری می­کنند. البته در نظریه­ی تکامل، این موضوع به این شکل شرح داده می­شود که محیط به افراد سازگار اجازه­ی تکامل و گسترش نسل می­دهد. باتوجه به تغییر شرایط در عصر جدید، بررسی سازگاری از جنبه­های مختلف اهمیت می­یابد تا افراد بتوانند متناسب با شرایط جدید سازگاری پیدا کنند (سیمونت[۱]، ۲۰۱۰)،

      …………….

      ناسازگاری

      ناسازگاری تغییر یا برگشتی در رفتار یا هیجانات را گویند که در پاسخ به تغییر زیست- محیطی خاص در زندگی فرد به­وجود می­آید. یک نوجوان به مسأله­ی تغییر با تلاش و کوشش واکنش نشان خواهد داد، زیرا با آن­چه او به صورت نرمال در نظر می­گیرد متفاوت است. به جهت عدم درک درستی که نوجوان می­تواند از تغییر در حال وقوع داشته باشد، ناسازگاری به انواع و صورت­های گوناگون مثل اضطراب، افسردگی، پرخاشگری و یا رفتارهایی غیرعادی که مختص یک فرد در دوران بلوغ نیست دیده می­شود. یک کودک یا نوجوان ناسازگار می­تواند یک یا همگی این ویژگی­ها را از خود بروز دهد:

      -­ آرام، تحریک­پذیر، مضطرب و یا گوشه­گیر به نظر می­رسد.

      -­ در برابر به خواب رفتن مقاومت می­کند.

      ­-­ اوقات تلخی­های مکرر در رفتار او دیده می­شود.

      -­ سیر قهقرایی در توانایی رفتن به توالت به صورت مستقل دارد.

      -­ افزایش اضطراب جدایی در او مشاهده می­شود.

      -­ اقدام به ارتکاب رفتارهای غیرمعمول در میان جمع می­کند؛ مانند ضربه زدن یا گاز گرفتن کودکان و همسالان دیگر (هولمن، وولف- کریستنسن، مولینز و ویزنیوسکی[۲]، ۲۰۱۱).

      ……………

      تعریف و اهمیت سازگاری

      سازگاری، به­طور خاص توسط روان­شناسان طرفدار نظریه­ی تکامل مورد بررسی قرار گرفته و به­صورت قدرت کنار آمدن با شرایط محیطی، با هدف زنده ماندن و تولید مثل تعریف شده است. به­طورکلی در نظریه­ی تکامل، سازگاری توانایی انعطاف نسبت به تغییر شرایط نیز تعریف شده است. همچنین از دیدگاه یادگیری اجتماعی سازگاری رفتاری است که شایستگی فرد و میانگین توانایی او را نسبت به گذشته خود و اطرافیان افزایش می­دهد و چون محتوای یادگیری اجتماعی به صورت ژنتیکی نیست، رفتار مناسب فرد با پیامدهای اجتماعی پاسخ داده شده و انتخاب می­شود. به­عبارت دیگر این رفتار تقویت شده و فرد می­آموزد که با تکرار آن نتیجه­ی مطلوبی به­دست خواهد آورد (باربر[۳]، ۲۰۱۰).

      …………….

      دیدگاه­های مختلف در مورد سازگاری

      دیدگاه لازاروس

      لازاروس[۴] (۱۹۸۴، به نقل از سیمونت، ۲۰۱۰)، سازگاری را به­صورت راهبردهای شناختی- رفتاری برای کنار آمدن و هماهنگ شدن با موقعیت­های زندگی، به­منظور مدیریت استرس و شناخت عوامل ناتوان­کننده در آن موقعیت­ها می­داند. لازاروس و فولکمن[۵] (۱۹۸۴، به نقل از کاویانی، پورناصح، صیادلو و محمدی، ۱۳۸۶)

      ……………..

      دیدگاه آلپورت

      آلپورت[۶] شخصیت را سازمانی پویا از ویژگی­های جسمی و روانی افراد در نظر می­گیرد که تعیین­کننده نحوه­ی سازگاری اختصاصی آن­ها با محیط می­باشد (اسندروف و دنیسن[۷]، ۲۰۰۶). وی بیان می­کند که شخصیت چیزی

      ………..

      دیدگاه نظریه­پردازان شخصیت

      اهمیت سازگاری در شخصیت تاحدی است که در بعضی از تعریف­های شخصیت، برای پاسخ به ویژگی­های متناقض شخصیت، نظیر ثبات و پایداری و در عین حال تغییرپذیری و غیر قابل پیش­بینی بودن رفتار انسان، از مفهوم سازگاری استفاده می­شود (پورشهریار، رسول­زاده، طباطبایی، خداپناهی و کاظم­نژاد، ۱۳۸۷). اهمیت سازگاری در شخصیت به حدی است که نمی­توان این دو مفهوم را از یکدیگر جدا کرد (اُذِر و بنت- مارتینز[۸]، ۲۰۰۶).

      …………

      دیدگاه مازلو

      مازلو[۹] (۲۰۰۰) معتقد است وقتی احساس احترام درونی می­کنیم و یا به خود احترام می­گذاریم، احساس ایمنی درونی و اعتماد به خویش می­یابیم و خود را ارزشمند و شایسته احساس

      ……….

      دیدگاه پیروان مذهب

      رفتارها و عقاید مذهبی، تأثیر مثبتی در معنی­دار کردن زندگی دارند. رفتارهایی از قبیل توکل به خداوند، عبادت، زیارت

      ………..

      مدل سازگاری رُی

      مدل سازگاری رُی افراد و گروه­ها را به­صورت سیستم­های انطباقی در نظر می­گیرد که رفتارشان در پاسخ به تغییر شرایط محیط است و برای بررسی تصمیم­گیری­ها در سازمان­ها و ادرات مورد استفاده قرار گرفته است. این مدل سه نوع محرک محیطی را مشخص می­کند که….

      ………….

      دیدگاه جامعه­شناسی

      در دیدگاه جامعه­شناسی به جای اصطلاح سازگاری از دو اصطلاح فرهنگ­پذیری و اجتماعی­شدن نیز استفاده می­شود. اصطلاح فرهنگ­پذیری، به­صورت توانایی فرد در شروع،

      ………

      دیدگاه پیاژه

      پیاژه[۱۰] چنین فرض می­کند که همه­ی ارگانیسم­ها تمایلی ذاتی برای ایجاد رابطه­ی هماهنگ بین خود و محیط­شان دارند. به سخن

      ……….

      دیدگاه تعاملی

      خاستگاه اصلی مفهوم سازگاری، به­بعد زیست­شناسانه­ی روان­شناسی، یعنی روان­شناسی تکاملی برمی­گردد. در روان­شناسی این دسته از محققان را کردارشناسان می­نامند. در این دیدگاه،

      ……..

      دیدگاه نظریه­پردازان هوش

      نظریه­پردازان هوش، هوش را به­عنوان مهم­ترین مشخصه­ی سازگاری فرد در اجتماع در نظر می­گیرند. به این ترتیب افرادی که هوش بالاتری دارند توانایی بیش­تری برای برخورد با محیط دارند. یکی از ابعاد هوش، هوش اجتماعی و هوش هیجانی است که به فرد توانایی درک هیجانات و حالات خود و دیگران را می­دهد. افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند متناسب با درک بالاتری که از حالات خود و دیگران دارند اعمال مناسب و آگاهانه­ای را در موقعیت­های مختلف انجام می­دهند (گوتریه[۱۱]و همکاران، ۱۹۹۸).

      ………

      دیدگاه شناختی- رفتاری

      این رویکرد با روش درمان شناختی- رفتاری به درمان بسیاری از بیماری­ها می­پردازد که افسردگی و اضطراب از جمله­ی

      ………..

      دیدگاه فراشناختی برای سازگاری در موقعیت تحصیلی

      به عقیده­ی پینتریچ[۱۲] (۲۰۰۴)، فراشناخت شامل آگاهی از فرایندهای تفکر و شناخت است و راهبردهای برنامه­ریزی، تنظیم و نظارت را دربرمی­گیرد، که در ادامه بررسی می­شوند. برنامه­ریزی شامل انتخاب هدف، مرور کلی موضوع، طراحی سوال و تحلیل تکلیف است. راهبرد برنامه­ریزی به فرد کمک می­کند تا در انتخاب راهبرد شناختی مناسب تصمیم درستی اتخاذ کند، در ضمن برای یادگیری مطالب جدید دانش قبلی خود را فعال کند (شانک[۱۳]، ۲۰۰۵).

      …………

      عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی

      ایواتا و هیگوچی[۱۴] (۲۰۰۰) در مروری جامع، عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی را به شش دسته عمده تقسیم کردند که هر یک از آن­ها به عوامل جزئی­تر تقسیم شده­اند. این عوامل عبارت­اند از:

      ……….

      اهمیت هوش هیجانی در سازگاری

      آن­چه سازگاری فردی را افزایش می­دهد بهبود هوش هیجانی افراد است. هوش هیجانی شامل شناخت و کنترل هیجانات

      ……………

      راه­های افزایش سازگاری با ارتقای هوش هیجانی

      ۱)­ افزایش اطلاعات فرد درباره­ی انواع هیجان، مثل شادی و غم، شجاعت و ترس، صبر و بی­حوصلگی، عشق و تنفر و….

      ۲)­ گفتگو در مورد احساسات خود، تا نسبت به آن­ها آگاهی بیش­تری پیدا کرده و بتوانیم به صورتی آگاهانه­تر با آن­ها برخورد

      ……….

      منابع

      احمدی، پروین، خادمی، عزت و فتاحی بیات، صدیقه (۱۳۸۸). بررسی آثار فن­آوری ارتباطی جدید (اینترنت، بازی­های رایانه­ای و ماهواره) بر تربیت اجتماعی، با تأکید بر سازگاری دانش­آموزان سال دوم دبیرستان­های تهران. اندیشه­های نوین تربیت، دوره­ی ۵، شماره­ی ۳، صفحات: ۳۶-۹.

      ادیب، یوسف (۱۳۸۵). بررسی میزان دست­یابی نوجوانان ایرانی به مهارت­های زندگی. فصلنامه­ی علمی- پژوهشی روان­شناسی تبریز، سال اول، شماره­ی ۴، ۲۵- ۲.

      …………………..

      …………………….

      قیمت ۱۳۰۰۰ تومان


      [۱] – Simonet

      [2] – Hullmann Fedele Wolfe-Christensen Mullins & Wisniewski

      [3] – Barber

      [4] – Lazarus

      [5] – Folkman

      [6] – Alport

      [7] – Asendorpf & Denissen

      [8] – Ozer & Benet-Martinez

      [9] – Maslow

      [10] – Piaget

      [11] – Guthrie

      [12] – Pintrich

      [13] – Schunk

      [14] – Iwata & Higuchi

    • سایز : ۷۰ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۴۲
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID20899

لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/F3hyH
<<ادامه  تهاجم فرهنگی و راه های مقابله با آن (با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب)

نویسنده پست:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن