• مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوش (فصل دوم تحقیق)
    • مبانی نظری و پیشینه تحقیق تیزهوش (فصل دوم تحقیق)

      توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

      • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
      • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
      • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
      • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
      • منبع : دارد (به شیوهAPA)
      • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

      قسمتی از مبانی نظری متغیر:

      معانی هوش در فرهنگ های مختلف به شکل گوناگونی وجود دارد اما به گونه کلی می توان هوش را از دیدگاه وکسلر چنین تعریف کرد: هوش مجموعه یا کل قابلیت فرد برای فعالیت هدفمند، تفکر منطقی و برخورد کار آمد با محیظ است . یکی از قدیمی ترین تعریف ها از هوش توسظ بنیه و سیمون مطرح شده است به عقیده آنها هوش یک قوه ی ذهنی بنیادی است که تغییر یا فقدان آن بیشترین اهمیت را در زندگی عملی آدمی دارد این قوه ی ذهنی همان قضاوت است که گاه تحت عنوان عقل سلیم، عقل عملی، ابتکار و توانایی انطباق با شرایط یاد می شود. درست قضاوت کردن، درست درک کردن، درست استدلال کردن، فعالیت های بنیادی این هوش است( اتکینسون واتکینسون ،۱۹۹۰،براهنی،۱۳۸۶ ).

      یکی از تعاریفی که بسیار مورد استفاده قرار گرفته، تعاریفی است که در سال ۱۹۸۵ توسط وکسلر مطرح شده است. او هوش را یک مفهوم کلی تلقی کرد که شامل توانایی های فرد برای اقدام هدفمندانه، تفکر منطقی و برخورد موثر با محیط است. وی عقیده داشت هوش کلی را نمی توان با توانایی هوشمندانه معادل دانست. باید آن را به عنوان جلوه ای آشکار شخصیت به طور کلی تلقی کرد.

      پیاژه هوش را فعالیتی می داند که از شخصیت سر می زند و دائماً در حال تغییر است. وی تعاریف موجود را برای هوش نمی پذیرد و می گوید من هوش را نه بر اساس ملاک ایستا، آن چنان که دیگران تعریف کرده اند، بلکه از جهتی که هوش را در تکامل خود سیر می کند تعریف می کنم. من هوش را به صورتی از تعادل یابی تعریف می کنم که تمام ساخت های شناختی به سوی آن هدایت می شود به عبارتی، هوشنتیجه‌یتاثیردائمیومتقابلفردبامحیطاستکهاگراینرابطهبهصورتمتعادلصورتگیرد،موجبتواناییسازگاریفردبامحیطوپیشرفتهوشیمیشود(پیاژه به نقل از سیف، ۱۳۹۰).

      در تعریف استیس هوش یعنی دررفتار انطباقی فرد که معمولاً دارای عنصری از حل مساله است و توسط فرآیندهای عملی و عملیات شناختی هدایت می شود(سیف، ۱۳۹۰) .

      ۲-۳-۲-تعریف کودکان تیز هوش

      تیز هوشی عبارت است از مهارت‌ها یا تولیدات فرد که دارای ویژگیهای برتری ، نادر بودن، اثبات پذیری وارزشمندی باشد(استرنبرگ ،زانگ،۱۹۴۹،امیری مجد،۱۳۸۵).

      کودکان تیزهوش وبا استعداد کسانی هستند که بر طبق تشخیص افراد صلاحیت دار واهل فن به دلیل استعدادهای برجسته خود قادر به عملکردهای عالی هستند. این کودکان به خدمات وبرنامه های آموزشی متفاوتی ورای آنچه معمولاً از طریق برنامهعادی مدرسه ارائه می شود نیازمندند تا به مسئولیتشان نسبت به خود وجامعه واقف شوند(گالاگر ،۱۹۹۷،مهدی زاده،صافی،۱۳۸۷).

      برخی از دانشمندان به واسطه داشتن هوش، استعداد وتوانایی یادگیری بالای متوسط با همسالان خود تفاوت دارند. این دانش آموزان در گروه دانش‌آموزان تیزهوش وبا استعدادقرار دارندکه با استفاده از نمره های هوشبهر شناسایی می شوند. نمره هوشبهر ۱۲۰ یا بالاتر اولین ملاک تیز هوشی .استعداد تلقی می شود. البته ملاکهای امروزی گسترده تر از هوشبهر است. در زمینه تیز هوشی واستعداد نیز تعاریف متعددی ارائه شده است که اساساً بر توانایی بالا در مهارتهای تحصیلی، حرکتی، هنری وخلاقیت تأکید دارد. این گروه برای تحقق استعدادها وتوانایی های بالقوه خود به آموزش وخدمات ویژه ای نیاز دارند(لایسا ،۲۰۰۹،کاکابرایی، ارجمند نیا، افروز،۱۳۸۹).


      ۱- Intelligenece

      2- Wechsler

      3- Atkinson

      1- Piaget

      2- Estes

      3- Gifted child

      4- Stenberg

      5- Zhang

      6-Gallagher

      1-Larissa

    • سایز : ۵۰ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۲۲
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID17354

لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/b1COX
<<ادامه  بررسی جشن نوروز

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن