• مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ی QFD
    • مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره ی QFD

      توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

      همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

      توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

      پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

      رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

      منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

      نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

      قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

      QFD

      نیاز به ابزاری چون QFD از دو هدف متناسب با هم نشأت گرفته است. این اهداف با مشتریان یک محصول شروع و به تولیدکنندگان خاتمه می­یابد. این دو هدف عبارتند از (ریول و همکاران ، ۱۹۹۷):

      ۱. تبدیل نیازها و خواسته­های مشتری از محصول به مشخصه­های کیفی در مرحله طراحی

      ۲. گسترش مشخصه­های کیفی شناسایی شده در مرحله طراحی به سایر فرایندها تولید و توسعه و تکوین محصول با استفاده از تعیین و برقراری نقاط کنترلی و بازرسی قبل از شروع تولید

      در صورت دستیابی به اهداف فوق، نتیجه امر چیزی جز تطابق محصول طراحی و تولید شده با نیازهای مشتری نیست. در آغاز و پیش از تکوین QFD از جدول کیفی[۱] به منظور تبدیل خواسته­های مشتری به ویژگی­های کیفی استفاده می­شد. ساختار ماتریسی و طبیعت شماتیک آنها کمک بسیاری در راستای نیل به اهداف فوق می­نمود. دنبال کردن ماتریس­های جداول کیفی، مشخصه­های کیفی را به عملیات تولیدی سازمان مرتبط می­ساخت. این رویکرد، یعنی گسترش مشخصه­های کیفی به تمامی مراحل و فرایندهای توسعه محصول از طراحی تا تولید نهایی به ” گسترش عملکرد کیفیت ” موسوم گشت.

      مبنا و اساس ساختار ماتریسیQFD کنونی به همان جداول کیفی برمیگردد. جداول کیفی برای نخستین بار در سال ۱۹۷۲ در صنایع کشتی سازی در کوبه ژاپن توسط یوجی آکائو[۲] به منظور طراحی تانکرهای کشتی مورد استفاده قرار گرفت.

      مفهوم ” گسترش عملکرد کیفیت ” برای اولین بار توسط آکائو در سال ۱۹۶۶ مطرح شد و در سال ۱۹۶۹ در قالب یک مقاله علمی توسط وی انتشار یافت. آکائو در ادامه مطالعات و تحقیقات خود در مورد QFD، در آوریل ۱۹۷۲ اقدام به ارائه ایده خود در مورد مفهوم گسترش عملکرد کیفیت در قالب یک سیستم و با عنوان سیستم هینشیتسو تینکی[۳] نمود. نقطه عطف تکامل روش QFD در سال ۱۹۷۸ با انتشار کتابی با عنوان «QFD: یک رویکرد مشتری مدار به برنامه ریزی و توسعه کیفیت[۴]» از سوی آکائو و می زونو[۵] همراه بود. با آشنایی بیش از هشتاد تن از مدیران تضمین کیفیت شرکت­های آمریکایی با QFD که توسط آکائو در یک دوره آموزشی چهار روزه در سال ۱۹۸۳ انجام شد، مفاهیمQFD برای اولین بار در آمریکا مطرح شد. فورد ضمن استفاده ازQFD در طراحی قطعات خودرو در زمره اولین پیشگامان استفاده از این ابزار در آمریکا قرار گرفت (ریول و همکاران ، ۱۹۹۷).

      QFD امروزه به طور موفقیت­آمیزی در صنایع خودرو، الکترونیک، لوزم خانگی، نساجی و وسایل ساختمان توسط شرکت­هایی نظیر جنرال موتور، مزدا، فورد، موتورولا، زیراکس، کوداک، IBM[6] ، AT&T[7] استفاده می­شود (هاسر و کلاسینگ ، ۱۹۸۸). ایتالیا اولین کشور اروپایی بود که QFD را اجرا کرد. صنایع تایوان در سال ۱۹۸۲ با QFD آشنا شدند و آشنایی برزیل با QFD در سال ۱۹۸۹، کره در سال ۱۹۷۸ و چین در سال ۱۹۹۴ انجام گرفت (آکائو ، ۱۹۹۴). از جمله نخستین شرکتی که به طور گسترده ازQFD استفاده نمود می­توان شرکت بزرگ تویوتا را نام برد. این سیستم از سال ۱۹۷۷ میلادی در این شرکت به کار گرفته شد که نتایج بسیار چشم گیری حاصل شد. بین ژانویه ۱۹۷۷ تا آوریل ۱۹۸۴، چهار نوع اتومبیل جدید به بازار عرضه کرد. از ابتدای سال ۱۹۷۷ تا اکتبر ۱۹۷۹، تویوتا ۲۰ % کاهش در هزینه­های راه اندازی تولید، تا نوامبر ۱۹۸۲، ۳۰ % کاهش و مجموعا ۶۱ % کاهش تا آوریل ۱۹۶۴ گزارش کرد. جالب اینجاست که کادیلاک مدل ۹۲ کلا توسط روشQFD برنامه ریزی و طراحی شده است و سبب شد که جایزه مالکوم بالدریج[۸] را درآن سال از آن خود نماید (ایوانس و لیندسی[۹]، ۲۰۰۷). در آمریکا، دو مرجع اصلی برای آموزش بیشتر در زمینه QFD وجود دارد، مؤسسه GOALQPC[10] در ماساچوست و مؤسسه ASI[11] واقع در میشیگان. این دو مرجع مدل­های خاصی برایQFD ایجاد کرده­اند (ریول و همکاران ۱۹۹۷).

      ۲-۱۵ معرفی بیشتر در زمینه QFD

      QFDکه اصطلاح ژاپنی«him shitsu tenkai» به «Quality Function Deployment» می­باشد یک روش سیستماتیک جهت صدای مشتری[۱۲] به الزامات فنی و اصطلاحات کاربردی و نمایش و مستندسازی اطلاعات شده به شکل ماتریس می­باشد، که نهایتا به ارتقاء کیفیت محصول می­انجامد. صدای مشتری خواسته ها و نیازمندی­های مشتری است که به اصطلاحات و زبان خودش بیان می­شود (ریول و همکاران ، ۱۹۹۷).

      اصولا QFD بدین منظور به کار می­رود که محصول بر اساس نظرات و سلیقه­های مشتری طراحی شود. از این رو بازاریابان، مهندسان طراحی و افراد دست اندر کار تولید باید به صورت همه جانبه همکاری کنند. تحقیقات در زمینه مدیریت تکنولوژی بیانگر این مطلب است که ارتباطات و همکاری بین واحدهای بازاریابی، تولید، طراحی، تحقیقات و توسعه[۱۳] به موفقیت محصولات جدید و سودآوری بیشتر منجر می­شود. QFD ارتباط بین این واحدها را با مرتبط کردن صدای مشتری به تصمیم­های طراحی، تولید و تحقیقات و توسعه بهبود می­دهد. یکی از مزیت­هایQFD این است که از شکل شماتیک استفاده می­کند و این خود یک ارتباط بین کارکردهای سازمان ایجاد می­کند (گریفین و هاسر[۱۴]، ۱۹۹۸).

      فرایندQFD با شناسایی و فهم نیازهای مشتری آغاز می­شود و بدان وسیله در فهم اینکه چگونه ویژگی های محصول و خدمات بر ترجیحات مشتری، رضایتمندی وی و نهایتا افزایش سهم بازار تأثیر می­گذارد به کار می­رود. با استفاده از روش QFD تمام واحدهای یک سازمان بر مشخصه­هایی از محصول و فرایند تولید تمرکز می­کنند که از دید مشتری، از اهمیت بالایی برخوردار است و یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان ایجاد می­کند (گریفین و هاسر ، ۱۹۹۸). QFD مجموعه ای یکپارچه از ابزارهایی است که نیازمندی­های مشتری و ویژگی­های مهندسی که این نیازمندی­ها را برآورده می­کند، مستند می­سازد و یک مصالحه[۱۵] لازم را بین آنچه مشتری می­خواهد و آنچه سازمان می­تواند ارائه کند، انجام می­دهد. QFD مدیران محصول و تیم­های طراحی را در تمام مراحل توسعه و تکوین محصول به صورت یک روش سازمان یافته هدایت می­کند و نیازهای بازار را به مشخصات محصول مرتبط می­سازد (بوچراس و رولند[۱۶] ،۲۰۰۰).


      [۱] .Quality table

      [2] .Yoji akao

      [3] .Hinshitsu tenkai system

      [4] .QFD: The Customer_ driven Approach to Quality Planning and Development

      [5] .Shigeru mizuno

      [6] .International business machines

      [7] .شرکتی پیشرو در خدمات ارتباطی همچون موبایل وایرلس تلویزیون تلفن خانگی و اینترنت پر سرعت میباشد

      [۸] .Malcolm baldryj

      [9] .Evans & lindsay

      [10] .Growth opportunity alliance of Lawrence/quality productivity

      [11] .American supplier institute

      [12] .Voice of customer=VOC

      [13] .Research and development=R & D

      [14] .Griffin & hauser

      [15] .Trade off

      [16] .Bouchereas & rowland

    • سایز : ۱۵۵ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۶۳
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID17128

لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/GhsPu
<<ادامه  تحقیق درباره حسابرسي داخلي و بانك

مدیرفایل هاب

FileHub search engine

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن