• مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتماد
    • مبانی نظری و پیشینه تحقیق اعتماد

      اعتماد

      مقدمه

      با گسترش پدیده ی جهانی سازی، اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی بطور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است، بطوری که اکثر صاحب نظران درعلوم مختلف به اهمیت نقش اعتماد در سازمانها اشاره کرده اند. مطالعات ادبیات سازمانی نیز بر اهمیت اعتماد به عنوان پیش نیاز اثر بخشی سازمانی تأکید داشته اند. اعتماد برای موفقیت سازمانی، انجام تغییرات مداوم در نقشها وتکنولوژیها، و همچنین طراحی مشاغل و مسئولیتها ضروری میباشد. اعتماد میتواند اثرات درون فردی و بین فردی ایجاد کند، و روابط درون و برون سازمان را تحت تأثیر قرار دهد (دانایی فرد، رجب زاده و حصیری، ۱۳۸۸).

      به دلیل پیچیده بودن ماهیت اعتماد و برخورداری از اثرات چندسطحی و چند جانبه، همچنان ضرورت پرداختن به آن از ابعاد گوناگون و در ارتباط با عوامل دیگر احساس می شود. عده ای معتقدند که افزایش چشمگیر پژوهش ها در زمینه اعتماد را می توان به این واقیت نسبت داد که سازمان ها از کمبود اعتماد در بین مدیران و کارکنان خود رنج می برند لذا باید راه حل هایی برای رفع این مشکل ارائه کرد، مشکلی که اگر به آن توجهی نشود، در آینده می تواند زمینه بسیاری از مشکلات را در سازمان فراهم آورد (کوشازاده، رحیم نیا و افخمی روحانی، ۱۳۹۱)

      ۲-۳-۲) تاریخچه اعتماد

      مفهوم اعتماد ریشه در ادبیات دوره ارسطو دارد؛ لذا در مورد این که اعتماد چیست و چگونه می توان به اعتماد در محل کار دست پیدا کرد توافق اندکی وجود دارد. بیش تر تحقیقات در مورد اعتماد ، به عنوان یک موضوع و مفهوم مجزا تلقی می شوند. موفقیت های مختلفی که میزان اعتماد را در سازمان ها وگروه ها ارزیابی کنند، وجود دارند؛ اما این که چگونه به این نتایج ومیزان اعتماد پی برده اند نکته مطمئنی در دسترس نیست (Driks & Ferrin، ۲۰۰۱)

      اعتماد سازمانی در بسیاری از مباحث علمی همانند اقتصاد (سکو[۱]،۱۹۹۲)، جامعه شناسی(لهمان[۲]، ۱۹۷۹)، روان شناسی اجتماعی (بلو[۳]،۱۹۶۴) مورد بررسی قرار گرفته است. کروز و کوستا سیلوا [۴]در پژوهش خود درباره اعتماد نتیجه گرفتند، که اعتماد در بسیاری از نظریه های علمی، مانند نظریه هزینه معاملاتی (ویلیامسون[۵]،۱۹۷۵) ، نظریه تبادل اجتماعی (بلو، ۱۹۶۴ )، نظریه نمایندگی (ایسنهارد[۶] ۱۹۸۲)، دیدگاه مبتنی بر منبع (بارنی، ۱۹۹۱)، نظریه نظام ها (لهمان، ۱۹۷۹) و نظریه اختیار(کلی[۷]،۱۹۶۷) مورد استفاده قرار گرفته است (فاضل، کمالیان، خجسته، فاضل، ۱۳۹۰).

      ۲-۳-۳) مفاهیم و کاربردهای اعتماد

      اعتماد دانش وسیعی است که در برگیرنده مفاهیم مهمی برای مطالعه است؛ زیرا قادر به هماهنگی رفتارهای انسانی است. اعتماد کلیدی اصلی برای روابط بین شخصی یا بین فردی در زمینه های مختلف است. با وجود این، تحقیقات بسیار کمی تا دهه ۱۹۷۰در این زمینه صورت گرفته است.

      اعتماد دانش یا عقیده ای است که اعتماد شونده انگیزه یا محرکی دارد برای انجام دادن عملی که متعهد به انجام آن است. هاردین معتقد است که اعتماد منافع گسترده ای را دربرمی گیرد. فرد A به فرد B اعتماد می‎کند برای انجام دادن فعالیت، بنا به این دلیل که او فرض می کند منافع B راهی برای رسیدن به منافع خودش است. بنابراین اعتماد نسبی است. پذیرش اولیه اعتماد به ارزیابی شخص نسبت به این که فرد دیگری چقدر قابل اعتماد است بستگی دارد، و ارائه آن نیازمند تأیید شدن این قابلیت اعتماد است. اعتماد مطابق این تعریف معادل همکاری و مشارکت نیست، بلکه می تواند به تسهیل همکاری منجر گردد (حسن زاده ۱۳۸۴).


      [۱] Sako

      [2] Luhmam

      [3] Blau

      [4] Cruz & Costa Silva

      [5] Williamson

      [6] Eisenhard

      [7] Kelley

    • سایز : ۳۰ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۲۲
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID17141

لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/c8Kf9
<<ادامه  پاورپوینت کودک همسری

مدیرفایل هاب

FileHub search engine

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن