• مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع سرمایه فکری
    • مبانی نظری و پیشینه پژوهش با موضوع سرمایه فکری

      توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

      همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق

      توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

      پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

      رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

      منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

      نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

      قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

      سیر تاریخی توسعه مفهوم و کاربرد سرمایه فکری

      در سال ۱۹۶۹ آقای جان گالبریت اولین کسی بود که از اصطلاح سرمایه فکری استفاده کرد. اما در اواسط دهه ۱۹۸۰ حرکت از عصر صنعت به سمت عصر اطلاعات آغاز شد و شکاف عمیق بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکت ها بوجود آمد و در اواخر دهه ۱۹۸۰ اولین تلاشها برای تدوین صورتهای مالی حسابهایی که سرمایه فکری را اندازه گیری کنند صورت گرفت و کتابهایی در این موضوع از قبیل مدیریت داراییهای دانش توسط آمیدن تالیف شد. در اوایل ۱۹۹۰، اولین بار نقش مدیریت سرمایه های فکری با تخصیص یک پست رسمی، در سازمان مشروعیت یافت و آقای ادوینسون[۱] بعنوان مدیر سرمایه های فکری شرکت اسکاندیا معرفی شد همچنین در این دوره مفهوم رویکرد ارزیابی متوازن توسط کاپلان و نورتن مطرح گردید و در مجله فورچون مقالاتی در این زمینه منتشر گردید. اما در اواسط دهه ۱۹۹۰، شرکت اسکاندیا اولین گزارش سرمایه های فکری را منتشر کرد و همایشی در سال ۱۹۹۶ با موضوع سرمایه فکری ترتیب داده شد. در اوایل دهه ۲۰۰۰، اولین مجله معتبر با محوریت سرمایه های فکری و اولین استانداردهای حسابداری سرمایه فکری توسط دولت دانمارک منتشر گردید. امروزه تحقیق های مختلفی از قبیل انتشار کتب و برگزاری سمینارها و تهیه و تدوین مقالات متعددی در این زمینه در حال انجام است(مجتهد زاده، ۱۳۸۲).

      ۲-۲-۲- مفهوم و تعاریف سرمایه فکری

      قبل از اینکه بخواهیم سرمایه فکری را شناسایی، مدیریت و اندازه‌گیری کنیم، نیاز است که مفهوم آن را درک کنیم. مفهوم سرمایه فکری همیشه مبهم بوده است و تعاریف مختلفی برای تفسیر این مفهوم مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری تمایل دارند از اصطلاحاتی مانند داراییها، منابع یا محرکهای عملکرد به جای کلمه سرمایه استفاده کنند و آنها واژه فکری را با کلماتی مانند نامشهود، بر مبنای دانش یا غیر مالی جایگزین می‌کنند. بعضی از حرفه‌ها (حسابداری مالی و حرفه‌های قانونی) نیز تعاریف کاملاً متفاوتی مانند داراییهای ثابت غیرمالی[۲] که موجودیت عینی و فیزیکی ندارند، ارائه کرده‌اند.

      نویسندگان مختلف این واژه را به اشکال گوناگون تفسیر کرده اند، اما معنی پر کاربرد تر این واژه دانش مفید بسته بندی شده است. دانش در اینجا باید مفهومی کاملا وسیع تعبیر شود. فرایند ها، سیستم های اطلاعاتی، محصولات جدید ارائه نشده، نام های تجاری، مهارت های کارکنان و فهرست مشتریان همگی می توانند بخشی از سرمایه فکری باشند (سلیمانی، ۱۳۸۴). به عبارت دیگر سرمایه فکری عبارت است از: داشتن دانش، به کار بردن تجربه، تکنولوژی سازمانی، ارتباط با مشتری و عرضه کننده و نیز توانایی های حرفه ای که یک مزیت رقابتی در بازار را از آن شرکت می کند (ادوینسون و مالونه، ۱۹۹۷). در تعریفی دیگر به نظر ادوینسون و سالیوان سرمایه فکری دانشی است که می تواند با ارزش تبدیل شود. از طرفی سرمایه فکری را مبنایی برای درک دارایی های نا مشهود سازمان معرفی کرده اند که شامل دانش، اطلاعات، دارایی های فکری و تجربه است. سرمایه فکری عبارتست از کارکنان، مدیران، رهبران، پرستاران، کارکنان اجرائی، و بطور کلی، نیروی انسانی شرکت و غیره. این سرمایه یک شاخص کلیدی عملکرد است که باید شناخته شود، حفاظت شود و توسط کارکنان پرورش یابد، تا شرکت بتواند در بازار پر تحول اطلاعات، عملکردش را حفظ کرده و بهبود بخشد(یونی، ۲۰۰۰).

      با بررسی های انجام شده بر روی تعاریف مختلف سرمایه فکری از سال ۱۹۸۷ م . تاکنون، برخی از آن ها به صورت منتخب در جدول (۲-۱) ذکر شده است. این تعاریف تجزیه و تحلیل شده و اجزای آن شناسایی شده است(علوی، ۱۳۸۶، ص۱۲۹).

      جدول(۲-۱): تعاریف منتخب سرمایه فکری (مار و مستغفر، ۲۰۰۵، ص ۱۱۱۹)

      نویسندگان

      تاریخ

      تعاریف

      ایتامی

      ۱۹۸۷

      دارایی های نامشهود مانند دارایی های مبتنی بر اطلاعات که شامل فناوری، اعتماد مشتری، تصویر سازمانی حاصل از علائم تجاری، فرهنگ سازمانی و مهارت های مدیریتی می باشند.

      هال

      ۱۹۹۳

      ۱۹۹۲

      سرمایه فکری شامل دارایی هایی مانند حقوق مالکیت معنوی و شهرت و مهارت ها یا مزیت هایی مانند دانش چگونگی و فرهنگ سازمانی است.

      کلین وپروساک

      ۱۹۹۴

      هر عنصر فکری که بتوان آن را فرموله و گردآوری کرد و بتوان از آن برای ایجاد دارایی با ارزش بیشتر استفاده کرد.

      ادوینسون

      ۱۹۹۶

      دانشی که بتوان آن را به یک ارزش تبدیل کرد

      بروکینگ

      ۱۹۹۶

      ترکیبی از چهار جزءاصلی، دارایی های بازار، دارایی های انسانی، دارایی های مالکیت معنوی و دارایی های زیر ساختی.

      اسویبای

      ۱۹۹۷

      سرمایه فکری مربوط به سه دسته از دارایی های نامشهود است. ساختار داخلی، ساختار خارجی و شایستگی های انسانی.

      روس و روس

      ۱۹۹۷

      سرمایه فکری مجموع دارایی های پنهان شرکت است که در ترازنامه نشان داده نمی شود. لذا هم شامل آن چیزی است که در مغز اعضای سازمان است و هم آن چیزی که پس از خروج افراد در سازمان باقی می ماند.

      استوارت

      ۱۹۹۷

      هر عنصر فکری، دانش اطلاعات، مالکیت معنوی و تجربه که بتوان از آن برای ایجاد ثروت استفاده کرد.

      ادوینسون و مالان

      ۱۹۹۷

      سرمایه فکری مجموعه ای از سرمایه ساختاری و سرمایه انسانی شامل تجارت بکار گرفته شده، فناوری سازمان، روابط با مشتریان و مهارت های حرفه ای است که با ایجاد مزیت رقابتی موجبات حیات سازمان در بازار را فراهم می سازند.

      بنتیس وهمکاران

      ۱۹۹۹

      مفهومی است جهت طبقه بندی تمامی منابع نامحسوس سازمان و شناخت ارتباط میان آن ها.

      سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

      ۲۰۰۰

      ارزش اقتصادی است که توسط دو دسته از دارایی های نامحسوس شرکت ایجاد می شود، سرمایه سازمانی و سرمایه انسانی.

      ماروشیوما

      ۲۰۰۱

      مجموعه ای از دارایی های دانشی که با ایجاد ارزش افزوده برای ذی نفعان کلیدی این امکان را برای سازمان بوجود می آورد تا جایگاه رقابتی خود را ارتقاء دهد این دارای شامل دارایی های انسانی، دارایی های رابطه ای، دارایی های فرهنگی، دارایی های فکری و دارایی های فیزیکی می باشند.

      کاپلان و نورتون

      ۲۰۰۴

      دارایی های نامحسوس شامل سرمایه انسانی مانند مهارت ها، استعداد و دانش، سرمایه اطلاعاتی مانند پایگاه های داده، سیستم های اطلاعاتی و زیر ساختهای فناوری، سرمایه سازمانی مانند فرهنگ، سبک رهبری و توانایی تسهیم دانش است.

      آی ای.اس.بی.

      ۲۰۰۴

      دارایی های نامحسوس دارایی های ثابت غیر مالی هستند که از جنس ماده نیستند اما ماهیت آن ها توسط حقوق قانونی و حفاظتی شناسایی و کنترل می شود.

      ۲-۲-۳- مقایسه تعاریف سرمایه فکری

      با توجه به تعاریف بالا از سرمایه فکری، می توان اجزای اصلی سرمایه فکری را “دانش و مهارت های کارکنان”،((فرهنگ سازمانی))، ((ارتباط با ذی نفعان))، ((شهرت و تصویر سازمانی))، ((زیر ساخت فناوری(مانند پایگاه های داده، سیستم ها و اطلاعات)) و حقوق مالکیت معنوی( مانند حق امتیاز، مارک تجاری))دانست. در جدول (۲-۲) اجزای هریک از تعاریف نشان داده شده است.

      جدول(۲-۲): مقایسه تعاریف سرمایه فکری و اجزای آن(علوی،۱۳۸۶، ص ۱۳۱)

      نویسندگان

      دانش و مهارت کارکنان

      فرهنگ سازمانی

      ارتباط با ذی نفعان

      شهرت و تصویر سازمانی

      فناوری

      حقوق مالکیت معنوی

      ایتامی

      *

      *

      *

      *

      هال

      *

      *

      *

      *

      کلین و پروساک

      *

      *

      *

      ادوینسون و سولیوان

      *

      *

      بروکینگ

      *

      *

      *

      *

      اسویبای

      *

      *

      *

      روس و روس

      *

      *

      *

      استوارت

      *

      *

      ادوینسون و مالان

      *

      *

      *

      بویسوت

      *

      *

      بنتیس و همکاران

      *

      *

      *

      *

      *

      سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

      *

      *

      *

      *

      ماروشیوما

      *

      *

      *

      *

      کاپلان و نورتون

      *

      *

      **

      آی ای.اس.بی.

      *

      *

      *

      *

      ۲-۲-۴- اجزاء سرمایه فکری

      همانطور که در تعریف یاد شده مشخص است، سرمایه فکری دارای اجزائی است و لذا برای شناخت این مفهوم لازم است به اجزاء تشکیل دهنده آن توجه شود.

      سرمایه فکری به سه گروه اصلی تقسیم می شود:

      الف- سرمایه انسانی : افرادی که منبع ابداع و نوع آوری است.


      [۱] -Edvinsson

      [2]- Assets Non-Financial Fixed

    • سایز : ۲۰۷ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۴۶
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID16725

لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/fGPU1
<<ادامه  تحقیق آماده شرط ضمان مضارب - 18 برگ وورد قابل ویرایش

مدیرفایل هاب

FileHub search engine

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن