• روش تحقیق آشنایی با دانش آموزان استثنایی ۱۳۵ ص
    • روش تحقیق :آشنایی با دانش آموزان استثنایی ۱۳۵ ص

      ” تاریخچه “

      “معلول”

      در مورد تاریخچه کودکان استثنایی باید گفت این پدیده قدمتی همپای تاریخ بشر دارد. چه، از همان آغاز پیدایش انسان، عوارضی از قبیل اشکالات ژنتیک، اختلالات دوره جنینی، اشکالات زایمان، بیماریهای بدو تولد وغیره، ایجاد معلولیت می‌کردند.

      درباره ی تاریخچه طرز تفکر افراد عادی نسبت به معلولین و عقب مانده ذهنی نیز شواهد علمی‌زیادی در دست نیست.چیزی که تا حدی مشخص است این که این چنین افرادی درگذشته کمتر مورد توجه بوده اند.فقط دربرخی نوشته های دینی و پزشکی به چنین افرادی اشاره شده است.

      “بقراط” حکیم یونانی به ضایعات مغزی این افراد وارتباط این نقیصه‌ها با کمبود های هوشی اشاره می‌کند.

      “درقوانین “اسپارت” مواردی گنجانده شده بود که کشتن و از بین بردن معلولین از جمله عقب ماندگان ذهنی را مجاز و حتی لازم تشخیص داده بودند.

      “در آسیا” برخلاف “اروپا” این افراد بیشتر مورد توجه ولطف بوده اند. درآئین در کنفوسیوس معلم و فیلسوف چینی و همینطور دردین پیامبر ایرانی زرتشت به روشنی خواسته شده است که مردم با عقب مانده های ذهنی، رفتاری انسانی داشته باشند ونیز دردین یهود مسئولیت جرم و جنایت از عقب مانده های ذهنی برداشته شده است. در دین مبین “اسلام” نیز طی اشارات مکرر در کتاب آسمانی و همچنین سخنان پیامبر بزرگوار وائمه اطهار به توصیه هایی درزمینه ملاطفت و همیاری معلولان برمی‌خوریم.

      در اروپای قرون وسطی عقب مانده های ذهنی را همپای دیوانگان محسوب داشته معتقد بودند که شیطان در جسم آنها حلول کرده است. اقدامات “پینل” Pinel پزشک فرانسوی درقرن ۱۸ در جهت جداسازی بیماران روانی از مجرمان وبدکاره ها وبازکردن غل و زنجیر از پای آنان و همچنین تجربیات “ایتار” Itard پزشک فرانسوی قرن ۱۹ از تربیت کودکی وحشی به نام “ویکتور” زیربنای توجه و نگرشی علمی‌به پدیده ی عقب ماندگی ذهنی گردید.

      می‌توان از ماریا مونتسوری(Montessori) (1952- 1870) اولین زنی که در ایتالیا موفق به اخذ درجه دکترای پزشکی گردید به عنوان یکی از متخصصان تعلیم و تربیت کودکان عقب مانده های ذهنی نام برد.

      دراواسط قرن بیستم بررسی عمیق و همه جانبه در زمینه عقب ماندگی ذهنی شکوفایی یافت.به نظر می‌رسد به همانگونه که تولد وگسترش هر علم بستگی تام به نیازهای بنیادی جامعه دارد. اهمیت دادن به این مهم وتوجه به مسئله عقب ماندگان ذهنی نیز برهمین اساس گسترش یافت. از جمله دیگر کسانی که در آموزش و پرورش کودکان استثنایی خدماتی ارزنده نموده است از ساموئل هوSamuel How e (1876- 1800) فارغ التحصیل مدرسه پزشکی هاروارد بود. او درآموزش وپرورش کودکان نابینایی که در عین حال ناشنوا هم بوده اند تخصص داشته ودر بنیان گذاری آموزشگاه پرکینز که در سال ۱۸۳۲ تأسیس گردید سهمی‌بسزا وموثر داشته است وی یکی از نادر افرادی است که در تعلیمات استثنایی قدم های موثر و واقعی برداشته است.

      فهرست

      عنوان صفحه فصل اول : مقدمات و تاریخچه ۱- آغاز سخن

      ۲- پیش گفتار

      ۳- بررسی آماری و سابقه

      ۴- تعریف استثنایی

      ۵- تاریخچه:-

      ۶- در ایران-

      فصل دوم: دسته بندی و تعریف و ویژگیهای بالینی

      ۱- انواع استثنایی

      ۲- تعریف ها:

      ۳- علل و عوامل

      ۴- عقب ماندگی و اختلالات ژنتیک

      ۵- انواع سندرم ها

      ۶- منگولیسم یا سندرم دان

      ۷- سندرم صدای گربه و سوپرمن و کلاین فلتر

      ۸- عوامل ناشناخته وهیدروسفال و میکروسفال

      ۹- مسائل دوران بارداری

      ۱۰- انواع بیماری ها و ضربه ها در تمام موارد

      ۱۱- سن مادر و عاملRH

      12- سوخت و ساز (متابولیسم

      ۱۳- عوامل فرهنگی

      فصل سوم: عکس العمل والدین

      ۱- انواع خانواده- پذیرنده، انکارکننده و پنهان کننده

      ۲- ارتباط خانواده با فرزند عقب مانده

      ۳- واکنش های گوناگون خانواده

      فصل چهارم: پیشگیری

      ۱-پیش گیری

      ۲-برنامه ریزی پیش گیری و مشاوره ژنتیک

      ۳-مشکلات جنسی کودکان عقب مانده ذهنی

      فصل پنجم: آموزش وپرورش

      ۱-آموزش و پرورش و توان بخشی

      سخن آخر- توصیه و پیشنهادهای لازم: کلام آخر با فرجام سخن

      منابع و مراجع

    • سایز : ۱۵۵ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۱۳۵
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID15156

برای ثبت امتیاز کلیک کنید
[کلی: میانگین: ]
لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/TNuRS
<<ادامه  پایان نامه علل بررسی دزدی در کودکان، نوجوانان و جوانان

مدیرفایل هاب

FileHub search engine

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن