• پایان نامه کارشناسی کاملا آماده با تمامی صفحات موجود برای پایان نامه
    • چکیده

      در این تحقیق تاثیر حسابداری بر مدیریت کیفیت سود در شرکت های منطقه و بین اللملی مورد بررسی قرار داده شده است. این مطالعه­ی بر اساس طرح تحقیق نیمه تجربی انجام شده است و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از شاخص های آماری مدل رگرسیون لجستیک، ضریب همبستگی، کای دو و همچنین مقایسه­ی میانگین ها استفاده شده است.

      بر اساس نتایج تحقیق در سطح معناداری پنج درصد، عواملی مانند تغییر در عملکرد شرکت و پیش بینی رشد سود های آینده­ی شرکت با مدیریت سود رابطه­ی مستقیم دارد. اما، بین مدیریت سود و پارامترهایی نظیر اندازه­ی شرکت و ساختار مالکیت آن، رابطه­ی معنی داری وجود ندارد.

      واژه های کلیدی:

      مدیریت سود، اندازه­ی شرکت، ساختار مالکیت، عملکرد شرکت، پیش بینی رشد سودهای آینده.

      مقدمه

      به اعتقاد اسچیپر( ۱۹۸۹) مدیریت سود مداخله­ی هدفمند در فرآیند گزارشگری مالی برون سازمان شرکت به قصد کسب منافع شخصی است. بلکویی( ۲۰۰۴) معتقد است مدیریت سود بخشی از حسابداری طراحی شده است. یعنی ایجاد هدف و تصویر از پیش ساخته برای انتقال اطلاعات با به کارگیری اطلاعات حسابداری است. هموار سازی سود، مدیریت سود، حسابداری ساختگی و قصورهای سیستم حسابداری جنبه های مختلف حسابداری طراحی شده هستند.

      طبق تحقیقات دیجورج و دیگران( ۱۹۹۹) سرمایه گذاران و مدیران شرکت ها به دقت به گزارشگری سود شرکت توجه می­کنند. مدیریت از اهمیت سود برای ذی نفعان شرکت آگاهی دارد و پاداش خود را پیامد طبیعی سود حسابداری می­داند. نتایج تحقیق بال و براون (۱۹۶۸) نشان داد که تغییرات سود حسابداری و قیمت سهام هم جهت و مرتبط هستند. یعنی اطلاعات سود حسابداری دربرگیرنده­ی عواملی است که بر قیمت سهام موثر بوده و می­تواند سودمند واقع شود.

      تحقیقات متعدد (داروق و دیگران، ۱۹۹۸؛ دچو و اسکینز، ۲۰۰۰؛ اسچیپر، ۱۹۹۸؛ فیلدز و دیگران، ۲۰۰۱؛ نلسون و دیگران، ۲۰۰۲) نشان داده است دریافت پاداش، قراردادهای وام، بازار سرمایه، هموار سازی سود و پارامترهای سیاسی از مهم ترین انگیزه های مدیریت سود هستند.

      هیلی و واهلن (۱۹۹۹) معتقدند مدیریت سود زمانی انجام می­شود که مدیران، قضاوت و سلیقه­ی خود را در گزارشگری مالی با هدف گمراه کردن کاربران اطلاعات مالی به کار ببرند. در این حالت، مدیران روش هایی در سیستم حسابداری و گزارشگری سود انتخاب می­کنند که منعکس کننده­ی اوضاع واقعی اقتصادی شرکت نیستند.

      از دیدگاه دیجورج و دیگران (۱۹۹۹) مدیریت سود هم در دامنه­ی گزارشگری مالی و حسابداری تعهدی و هم در سایر فعالیت ها و اقدام های مدیریت صورت می گیرد. اما، بیشتر محققانی نظیر هیلی ( ۱۹۸۵) ، اسچیپر (۱۹۸۹) و بلکویی ( ۲۰۰۴) مدیریت سود را بیشتر در محدوده­ی گزارشگری مالی و حسابداری تعهدی امکان پذیر می­دانند. فاما و جنسن (۱۹۸۳) و بیتی و دیگران ( ۲۰۰۲) معتقدند شرکت های سهامی عام به دلیل تئوری نمایندگی در مقایسه با شرکت های سهامی خاص انگیزه های بیشتری برای اجرای مدیریت سود دارند.

      نتایج تحقیق هاکرمن و زمیجوسکی (۱۹۷۹) نشان داد مدیران شرکت هایی که پاداش خود را بر مبنای سود حسابداری دریافت می­کنند، برای بیشتر نشان دادن سود از روش های حسابداری افزایش دهنده­ی سود استفاده می­کنند.

    • سایز : ۷۴ کیلو بایت
    • فرمت : docx
    • تعداد صفحات : ۵۳
  • برای مشاهده تصویر این فایل اینجا کلیک کنید.

FileHub ID : SID6360

برای ثبت امتیاز کلیک کنید
[کلی: 0 میانگین: 0]
لینک کوتاه این مطلب: https://filehub.ir/ESK2n
<<ادامه  پاورپوینت فصل بیستم کتاب تئوری های حسابداری (جلد دوم) تالیف هندریکسن و ون بردا ترجمه پارسائیان با موضوع مالیات های انتقالی

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن